6 Amalan ke Arah Hidup sihat

Assalamualaikum.....

Adakah anda ingin menjadi yang ni.........
 

Gambar 1 menunjukkan seorang pesakit yang mengalami penyakit Aneroxia. Dan gambar 2 menunjukkan seorang wanita yang kuat makan hingga disahkan Diabetes atau terlalu melebih pengambilan kolestrol yang banyak. Penyakit aneroxia seperti setelah makan,seseorang itu memaksa buka mulut memaksa keluarkan makanan di dalamnya.

Admin lihat kanak-kanak kini yang berusia 8-10 tahun seperti kanak yang berumur 6 tahun. Pemakanan yang tidak sihat dan tidak seimbang menyebabkan kadar pertumbuhan terbantut. 
   Mungkin seseorang itu mempunyai takdir ketinggian yang terbantut, dan ada yang diikuti keturunan. 

  Ketika anda bertemu dengan rakan-rakan dan dijamu dengan makanan yang lazat!! nyumm -.-
Tidak salah kalau anda mahu merasa makanan di meja itu, tapi ambilah bilangan yang sedikit. 
kalau sudah kenyang,perut nak meletup bagai bak Bom. Jangan mengambil lagi.. 

1- Pilih makanan yang pelbagai dan tidak tertumpu kepada sejenis makanan sahaja. Ini disebabkan  makanan yang pelbagai membekalkan nutrien dan  khasiat berlainan yang diperlukan oleh tubuh.

2-Sebaik-baiknya,pilih masakan yang tidak dimasak dengan SANTAN. Seelok-eloknya,ambil makanan yang dimasak secara kukus atau panggang.

3-Hadkan kuantiti sesuatu jenis makanan yang diambil. seperti admin nyatakan di atas.

4-Elakkan mengambil minuman manis yang terlalu kerap terutamanya minuman berkarbonat,Sebaik-baiknya,minumlah air kosong.

5-Hampir semua kuih-muih yang dihidangkan diadun menggunakan marjerin,telur serta gula.Hadkan pengambilan kuih muih.

6- jika sukar mengawal selera makan,minumlah segelas air(sebaik-baiknya)air kosong kira-kira 10 minit sebelum makan.Ini dapat membuatkan perut terasa penuh dan mengelakkan makan berlebihan.

Sumber: Majalah Dara.com

1 ulasan:

DoRa Priscilla berkata...

Thanks for the tips! :D

Jemput singgah http://klaraparis.com/ ^^

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...