Tips Kurangkan risiko penyakit Diabetes

         Assalamualaikum... penyakit putri - RESDUNG - kembali lagi.. Rasanya sekarang bersin 23 kali setiap 3 jam .. memang terbaik sangat kan ..hurm.. dah muak tengok ubat sana,sini, tradisional,moden.. tapi putri kena mencegah dulu,baru mengubati, betul tak ? lebih baik mencegah tanpa menggunakan sesen duit pun.. !!


Meh2.. Balik2 tajuk ni.. putri dapat tau trafik penyakit kencing manis makin UP yea ! -.- BM tak betul 
      Nak tau caranya ? nak sembuh secara perlahan.. kena perlahan-lahan dulu.. sikap sabar tu mmg penting! 
 Jangan putus asa.. cuma kita kerjanya'' Aku nak sembuh !!,aku nak jugak ! '' kita pikir positif !! 


CIk putri oiii.. buat karangan pulak.. dah dah dah ! -.-''  Okay, TIPS ---->


1 - Kurangkan pengambilan makan ubat berlebihan seharian.. contohnya, awak ambil ubat tambahan dari farmasi ka, sebaiknya kurangkan..  baik makan ubat dari doktor.. contoh ubat tambahn macam, ubat kurus..
   kalau kita ambil pelbagai ubat..,boleh bahayakan kesihatan.. 


2 - Makan-MAKANAN PAHIT ! tk lah pahit sngat.. makan sayur betik ka? nak tau tak kenapa dpt penyakit ni?sebab kita tak pernah makan pahit2 .. betul tak? putri serius yea.. bukan namanya ''kencing manis,'' je .. kalau nak sembuh,kena ada cabaran .. kalau dibiarkan je merebak,suka ? garangnya -.-'' 
  Boleh makan ulam, sayur mentah segar makan dengan sambal.. 


3 - Beriadah !! hehe.. bab ni putri langsung tak suka.. xD alaa.. cuti kerja ke sekolah ke, jangan asyik tidur makan,tidur makan. keluar masuk dapur.. macam putri je ,mmg pun  kita buat hobi yg boleh keluarkan peluh !    kan ..WAJIB yea.. 


ehem2 tu je.. smapai di sini ..........  tak sihat malam ni...hukhuk.. >.< 
      Sekian,wassalam... kejap2 ! KURANGKAN GULA TAU ! KURANGKAN MAKAN YG MANIS !



WAHHHHHH!! xD 
-.-''



4 ulasan:

Ku Azhar berkata...

kurangkan gulaa!!! t kena potong kaki! hehehe...yg segment 2 abah xtau lg nk tutup bila..slg malas buat entry,akan berjln la segment 2...kih3 nk join ek? join la..dialu2kan :) hehehe

Asningtiyas Nasdja Putri berkata...

hehe..thnkz abah !! ^^ join ni

Hilmi Razali berkata...

wow ! th for the info :)

Asningtiyas Nasdja Putri berkata...

welcome hilmi.. ^^

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...