Boleh ke wanita bertudung secara berfesyen..??

          Assalamualaikum,, selamat sejahtera...
  Bagi putri.. tak salahkan berfesyen2 ni kn.. asalkan kita tutup dada.. tutup aurat.. pakaian tidak menonjol diri
.. dan macam2 lagi perkara yang dilarang oleh islam.. hehe.. maksud putri .. tak yah terlampau berfesyen..
   kita wanita muslimah tu.dh ckup cntik dah tu.. betul.. 


   Maapkan putri kalau apa yg putri ckp slah ?? sila nyatakan pndpt anda.. putri akan terima.. ;)


   Boring nye mlm ni.. menghadap laptop dan buku je.. -.-'' nk je pnmpar muka sendiri laju2.. =) ! fuyyoo
        Putri ada baca artikel ni.. best.. meh.. jap2..putri taip.. 



Di zaman70an, cukup sukar untuk melihat wanita Muslim pakai tudung. Nisbahnya sekitar 1:50. Satu pakai, 50 tak pakai. Di pertengahan zaman 80an, sudah ada kelihatan ramai wanita Muslim pakai tudung. Nisbahnya 1:10. Satu pakai, sepuluh tak pakai. Zaman 90an menyaksikan lebih ramai pakai tudung, dan yang tak pakai tudung sudah berkurangan. Nisbah 10:3. 10 pakai tudung, 3 tak pakai. Di zaman 2000 ke atas, 10 pakai tudung, 1 orang tak pakai tudung.
Tetapi yang pakai tudung ada bermacam ragam dan ada yang pakai tudung kerana pelbagai tujuan.

  • Ada yang pakai sebab ikut-ikut
  • Ada yang pakai sebab malu kalau tak pakai
  • Ada yang pakai sebab trend wanita Muslim pakai tudung
  • Ada yang pakai sebab ia adalah uniform sekolah atau sebahagian dari pakaian tempat kerja
  • Ada yang pakaia sebab ada perturan suruh pakai seperti di dalam masjid atau di pasar Kadijah
  • Ada yang pakai sebab takut pada mak ayah
  • Ada yang pakai kerana iman dan taqwa
Apa pun, menutup kepala adalah sebahagian daripada ajaran Islam dalam  menutup aurat bagi wanita. Tetapi tutut rambut sahaja tidak cukup kalau tidak tutup aurat dengan cara yang betul.
  • Ada yang pakai tudung, tetapi nampak jambul; rambut masih terurai di depan dan di belakang
  • Ada yang pakai tudung, tetapi tidak tutup dada
  • Ada yang pakai tudung, tetapi masih nampak bayangan rambutnya kerana kain tudung yang nipis.
  • Ada yang pakai tudung, tetapi pakai T-shirt hingga nampak bentuk rupa ketulan badan dan kulit tangan
  • Ada yang pakai tudung, tetapi memakai seluar hingga menampakkan lingkaran tubuh bahagian bawah pusat hingga ke lutut
  • Ada yang pakai tudung, tetapi memakai skirt hingga menampakkan betis
  • Ada yang pakai tudung, tetapi masih nampak leher
  • Ada yang memakai tudung, tetapi masih pakai pakaian yang ketat atautransparent

  Haisy... mcm terpaksa je pkai tudung ..contoh di atas.. 
Sekian trima kasih..


 Masha allah.. maap yea.. gmbr ni sbgai pengajaran bgi kita

4 ulasan:

CikNuwairah berkata...

fesyen2 jgak..aurat tetap kena utamakan..ye x??:D..
nice entry...

Asningtiyas Nasdja Putri berkata...

hehe... trima kasih.. betul jgak pndpt cik nuwairah... ;)

✿ miSs.FatieN Si buN² ✿ berkata...

..hee ! betol3x ! :)

Asningtiyas Nasdja Putri berkata...

betol2.. :D!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...