Risiko !! jangkitan otak??

            Assalamualaikum... :( putri tk sihat hari ni.. nak tau pasai pa..?? Penyakit Resdung tu lah!
 Tiap kali sebelum hujan,mesti putri bersin tak henti-henti.. kadang-kadang subuh sampai tgah hari baru ilang..
            kalau dah pecah rekod tu..mesti sampai tengah malam.. :( 
              susah putri nak buat kerja di rumah.. ;( kalau dah kerja cam na lah nanti.. ada tak nasihat untuk putri
             yang kesian ni.. -.- '' .. 


Putri search kt internet.. katanya Penyakit Resdung boleh mengakibatkan JANGKITAN OTAK !! 
 hisy.. astagfirullah.. takut-takut lah.. tapi lebih baik kita mencegah dri mengubati..betul tak??  
         Cube tengok-tengok gejala penyakit resdung ni.. ----

  • Hidung tersumbat
  • lendir daripada hidung dan tekak
  • Muka berasa sakit dan berat terutamanya pada bahagian mata
  • Sakit tekak berpanjangan dan berulang-ulang
  • Demam atau tidak berasa sihat badan yg berpanjangan,,,,
  • gejala alahan hidung seperti Bersin !! Gatal hidung dan sebagainya...
             Semua gejala yang putri ada -.-'' .. hmm..  meh tgok punca2 pulak..
           Punca gejala ini !!

  • Susunan tulang dalaman hidung yang sempit...
  • Hidung bengkok..
  • Mandi dan terjun ke dalm air yg kotor.. 
  • Jangkitan gigi atas...
  • ketumbuhan dalam hidung..  
  • Objek masukkan dlm hidung..sperti kapas..or kertas.. 
  • Tisu belakang hidung bengkak..terutmnya kanak-kanak..! 
         Rasa nya putri tk da pun.. entah? (putri tk mgaku) hehe... xD


Haa ni dia..gambar penyakit resdung..

Jom tengok cm na nk mencegah nya...

  • Jangan menyapu rumah tapi menggunakan vakum or mop..
  • Elakkan makanan yg menyebabkan alahan.. 
  • Ada yg tak bleh mkn belacan/ laut yg kaya protein..??
  • banyak berehat ! dan berbaring ikut pernafasan yg selesa..
  • minum sup atau cecair yg panas / suam.. 
  • lap muka! dgn air suam... 
  • Jangan gunakan semburan hidung lbih 7 kali..nanti bengkak dlm sinus...











     

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...